Friends

Ett ämne som verkligen berör mig är mobbning - elaka ord, utfrysning, nedtryckning & ibland även slag.
Kan verkligen relatera till Friends reklamen som går på tv just nu, - med låten "hålla käften".
Var själv utfryst/mobbad när jag var liten, fick veta för några år sen bara att det var bara för att jag var "för blyg", inget att ha att skylla på bara för att få mobba.. Alla är inte lika framåt och pratglada som barn.
Jag var väldigt, väldigt blyg som barn, vågade knappt säga till om jag ville något utan "följde med strömmen" - gjorde sånt som andra gjorde/ville att jag skulle göra..
Kommer ihåg saker som att de slängde ner mina jackor på golvet, skrattade ut mig, drog mig i håret och sa väldigt taskiga saker - och det var bara lite utav vad de gjorde..
Sen när jag har blivit äldre har jag blivit mera framåt och pratglad, Jag har väldigt bra vänner och är både mognare och starkare än dom som var taskiga, är inte bitter på någon utav dom, vet att man har inte speciellt bra självförtroende eller självkänsla om man är tvungen att trycka ner andra i sin närvaro.
Det är sorgligt att barn kan vara så elaka. Men som tur är har FRIENDS börjat göra något åt det!


Fakta om mobbning och andra kränkningar:

  • 140 000 barn har en klump i magen när de går till skolan.
  • 60 000 barn mobbas.
  • 1 av 10 elever blir slagen.
  • Var fjärde elev utsätts för sexuella trakasserier.
  • 1 av 20 elever är utfryst.


Stöd Friends http://www.friends.se/


Kommentarer
Postat av: Alisa

vinn 1000kr på min blogg!

2009-01-08 @ 01:59:10
URL: http://missalisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0